Dag 5, Saskatchewan - Jasper

4 juni 2018 - Jasper, Canada

Dag 5 is alweer aangebroken.

Na een slapeloze nacht in dit Krot snel weg hier, dus om 7 uur koffie en broodjes gekocht en op weg naar Jasper.

Via de Icefield Parkway weer onderweg naar de eerste stop, deze is om half 9 bij de Athabasca Glacier.

We waren daar als eerste dus snel een combi ticket gekocht voor de Ice Explorer en de Glacier Skywalk.

De Ice explorer bracht ons op de gletsjer zelf.

En omdat we de eerste waren konden we met de rit van 9 uur mee.

Het zou alleen wel 5 graden kouder zijn als het startpunt en het waaide wat harder.

Dus wij in ons T-Shirt en vest mee naar boven.

We werden een beetje vreemd aangekeken omdat iedereen een winterjas aanhad behalve wij.

Opweg naar de gletsjer begon het ineens heel hard te sneeuwen en het begon flink te waaien.

Na een barre tocht van een half uur over een helling van 35 procent kwamen we aan op de gletsjer.

Het sneeuwen was gestopt en het waaide gelukkig ook flink minder.

Het was echt spectaculaire om mee te maken, vooral omdat we op ijs stonden wat ruim 200 meter dik was.

Na een half uur door de ijzige kou te hebben gelopen werden we weer naar beneden gebracht en door gereden naar de Glacier Skywalk.

Een hoge glazen loopbrug waar je 280 meter naar beneden kon kijken en een spectaculaire uitzicht had over een paar watervallen en een stelletje berggeiten die daar rustig aan het grazen waren.

Daarna weer terug naar de auto om daar nog even te lunchen voordat we weer verder reden.

Na het eten weer doorgereden naar het volgende checkpoint, de Sunwapta Falls.

Daar aangekomen de wandelschoenen aangetrokken en richting de watervallen.

Na een hele korte wandeling van 5 minuten waren we boven aan de watervallen.

Wat een natuurgeweld om dat zo naar beneden te zien kletteren.

Na een tip van de bus chauffeur bij de gletsjer de looproute naar de Lower Sunwapta Falls gelopen een makkelijke wandeling van 2 kilometer (enkele reis) naar de onderste watervallen.

Die eigenlijk nog mooier zijn dan de grote waterval boven aan en lekker rustig omdat er bijna niemand naartoe gaat.

Daarna weer 2 kilometer geklommen om vervolgens naar de auto te gaan.

Op naar Checkpoint 3 op het lijstje, de Athabasca Falls.

We vonden persoonlijk de Sunwapta Falls mooier vanwege de natuur eromheen.

Het was ook ontzettend druk bij de Athabasca Falls.

Daarna weer in de auto om naar Jasper te rijden.

En dat deden we ook dankzij een tip van diezelfde buschauffeur via de HWY 93A

Een rustigere weg en wat minder onderhouden maar daardoor is de kans des te groter dat we wild zouden spotten.

Na een kilometer of 25 zagen we ineens een zijweg naar de Marmot Basin.

Een bergweg van 10 kilometer vol haarspeld bochten naar de top.

Maar na 5 kilometer stonden er ineens borden op de weg, hij was afgesloten omdat er een moeder Grizzly beer met jongen was gespot.

Dus hebben ze heel het gebied afgesloten, en konden we weer rechts omkeer maken naar beneden.

Het is wel top hoe ze hier met de natuur en dieren omgaan.

Houd je aan de regels anders kan het zomaar 5000 Canadese dollars kosten of een gevangenis straf.

Voor de rest van de rit nog geen dier gezien helaas.

Behalve dan een Arend die aan het vissen was.

Dus maar door gereden naar Jasper om daar de dag af te sluiten.