Zuid-Afrika, Dag 15

17 juni 2019 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Vandaag stond een dag excursie op het programma.

Ik de avonturier hemzelf had thuis een Dagexcursie geboekt, halve dag met de boot dan een Braai als lunch en dan met de Jeep een halve dag in het Addo Park.

Dus we werden om half 9 opgehaald bij het hotel en we gingen opweg met nog negen andere voor de bootsafari.

Het was ongeveer een kwartier rijden tot we bij de opstapplaats waren.

We kwamen aan bij een vrij smal riviertje en we zeiden al tegen elkaar dat dat een heel klein bootje werd.

Nou dat werd het zeker!!!!!!!!! want 5 minuten later kwam daar een jeep aanrijden met 8 kajaks achterop.

Toen werd het pas duidelijk dat de bootsafari eigenlijk een kajak safari was.

Jet kon alleen maar reageren met O MY GOD, dus alles ingepakt en wij samen het schip in.

Het was een tocht van ongeveer 5 kilometer en we zouden ongeveer 3 uur onderweg zijn.

Met een paar hele smalle stukken door het riet en langs de rotsen en een paar goede stroomversnellingen.

Het was echt leuk en gezellig en vooral stille tocht, om zo door de natuur te peddelen en de verschillende vogels te zien.

Daarna de kajaks weer opgeladen en richting hun basis waar wij de Braai hadden.

Onze gids voor de middag nam ons mee naar de Braai en begon voor ons te koken.

We konden drinken wat we wilde en er wat flink wat vlees op de braai gegooid.

Heerlijke Kipspiezen en Kudu worst werden gegrild.

Daarna naast werd er brood geroosterd en we hadden Aardappel salade en een ceasersalad.

Het was echt heerlijk en we hadden weer meer dan genoeg op.

Daarna werd de auto klaargemaakt en we gingen opweg.

Na een kwartier rijden kwamen we aan bij de ingang, de gebruikelijke controles en we mochten weer binnen.

Al snel kwamen we de eerste dieren tegen en hij begon zijn verhaal over de geschiedenis van het park te vertellen.

Daarna weer opweg voor de Olifanten.

En al snel kwam er een kudde op ons af, hij gooide de auto in zijn achteruit en we begonnen met wachten.

En precies waar hij gestopt had staken ze de weg over, een grote groep voor deze tijd van het jaar van wel 15 Olifanten kwamen langs onze auto gemarcheerd.

Wat blijven het toch mooie dieren om te zien en wat jammer dat er nog veel op ze gestroopt word.

Daarna door want hij had een tip gekregen over een Leeuw, en die zijn heel zeldzaam in het park, want er zijn nog maar 11 Leeuwen in het park.

En wij hadden weer de mazzel dat we er één zagen, een mooie volwassen leeuwin zat even verderop op een helling voor zich uit te staren naar een paar Kudu's die aan het grazen waren.

Ze had wel een zender om haar hals en de gids vertelde dat doordat dit park opgezet is om de inheemse dieren van de regio te beschermen de vrouwtjes een zender om krijgen zodat de dierenarts ze meteen op kon sporen als er toevallig een ziekte uitbreekt.

Daarna weer opweg waar we na een uur Olifanten en andere dieren ineens weer 2 volwassen leeuwinnen tegen kwamen.

Wat geweldig dit zeg we hadden als 3 van de 11 leeuwen gespot in 2 uur tijd.

Toen vertelde hij dat de mannetjes leeuw niet ver van de vrouwtjes vandaan was dus dat we goed moesten uit kijken of we hem ergens zagen.

Maar helaas geen spoor van het mannetje, dus maar weer verder met de tocht.

Het begon alweer te schemeren dus we gingen naar de grootste drinkplaats van het park, misschien dat we daar nog wat dieren zagen.

Toen we daar aankwamen was er een grote groep Olifanten opweg naar de drinkplaats en omdat Olifanten vaste routes lopen gingen wij even verderop alvast klaarstaan om ze te onderscheppen.

Toen ze in de buurt kwamen stopte er ineens een auto voor ons die precies voor het pad van de Olifant ging staan, onze gids werd een beetje boos en zei dat het best kon zijn dat we nog spektakel zouden krijgen want dat er regelmatig auto aan de kant werden gezet door de Olifant.

Maar ze waren in een goede bui dus ze liepen achter ons door naar de drinkplaats.

Nadat we weer wat fot's hadden genomen gingen we richting uitgang, toen er ineens een groep auto's naar de bosjes stonden te kijken.

Ze zeiden dat er net een mannetjesleeuw was gespot en hij had een prooi gevangen, een vrouw liet ook een foto zien als bewijs.

Maar de Leeuw had zich verscholen achter de bosjes en was daar op zijn gemak aan het eten.

We hoorde hoe hij het vlees aan het verscheuren was en we zagen iedere keer een glimp van de leeuw, maar het blijven wilde dieren dus hij liet zich helaas niet meer zien.

Daarna richting hotel waar we weer heerlijk hebben gegeten en de dag hebben afgesloten.