Zuid-Afrika, Dag 17

19 juni 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

Vanochtend fris en fruitig opgestaan uit dit heerlijke bed, we hebben deze vakantie nog niet zo'n goed bed gehad als deze nacht.

Na het ontbijt zijn we op weg gegaan op aanraden van onze hoteleigenaar naar een leuke bergpas hier in de buurt.

Dat was een onverharde bergweg van 15 kilometer met best wel leuke steile stukken maar niks aparts eigenlijk.

Na die 15 kilometer kwamen we aan bij de gate van het Jubilee Creek Nature Reserve.

Voor ons stond een man naar onze auto te kijken en hij vroeg of wij met die Nissan X-Trail waren. ,want dat hij verplan was er ook één te kopen.

Nadat we een heel vragenuur over de auto achter de rug hadden en we uitgelegd hadden dat we uit Nederland kwamen en het een huurauto was, begon hij te vertellen dat er net boven Knysna een mooie wandelroute lag langs de kust waar je Walvissen, haaien en zeehonden kon spotten.

Dus wij rechtsomkeer bij het hek en opweg naar de Robberg, zo heet de berg waar het wandelpad langs loopt.

Na een uur kwamen we aan bij de berg en na de entree te hebben betaald begonnen we aan de wandeling.

Ze hadden 3 routes eentje van 2,1 kilometer van een half uur de andere van 5,5 kilometer van 2 uur en de 9,2 kilometer van 4 uur.

Omdat het al middag was gingen we voor die van 5,5 kilometer, dan konden we er een uur of 4 over doen voor het donker werd.

Wisten wij veel waar we aan begonnen waren, dus wandelschoenen aan en opweg.

Na een half uur waren we op de helft van de eerste route en het zou nog 3 kilometer zijn naar de zeehonden.

Daarna werd het looppad ineens een survivaltocht langs steile afgronden en gladde rotspartijen.

We hebben er anderhalf uur over gedaan toen we bij de zeehonden aankwamen, jammer genoeg zwommen er geen haaien langs de kust die op zeehonden aan het jagen waren.

Toen waren we nog niet op de helft van de middelste route en hebben we besloten om toch maar om te draaien aangezien de route ook steeds erger werd.

Daarna hebben we nog even op het strand gezeten en naar de ruwe zee gekeken voordat we terug zijn gelopen naar de auto.

Toen zijn we heerlijk Italiaans gaan eten in Knysna waar we de dag hebben afgesloten.