Zuid-Afrika, Dag 22

24 juni 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag om 9.00u ontbeten voordat we op ons gemak naar Bo-Kaap reden.

Een wijk die bekend staat om zijn schilderachtige huisje, die in de meest felle kleuren zijn geschilderd.

Daarna naar het Waterfront gereden om lekker van de haven te genieten en natuurlijk het prachtige uitzicht op de Tafelberg.

Op ons gemak geluncht voordat we aan boord voor de oversteek naar Robbeneiland.

Het duurde ongeveer een half uur voordat we op het eiland aankwamen.

Eenmaal van boord werden we in bussen gestopt en kregen we met een gids een rondleiden over dit Hystorisch en toch wel benauwde eiland.

Al die massagraven en alle verhalen die werden verteld maakte toch wel indruk op ons.

Als laatste kwamen we aan bij de beruchte gevangenis, daar werden we rondgeleid door een oud gedetineerde.

Een oud politicus die des tijds veroordeeld was voor verraad en veroordeeld was tot een celstraf van 7 jaar.

Hij heeft in totaal 25 jaar vastgezeten voor dat feit waarvan 12 jaar op Robbeneiland.

De omstandigheden waren nog slechter als voor een hond, ze hadden een cel van 2 bij 2,5 meter waar ze 23 uur per dag inzaten.

Geïsoleerd van iedereen zodat ze geen andere gevangenen konden beïnvloeden, echt onwerkelijk allemaal.

Uiteindelijk kwamen we bij de cel waar Nelson Mandela 18 jaar heeft vastgezeten.

Wat eigenlijk gewoon dezelfde cel was als iedere andere Politieke gevangene.

Nu gaan we op het hotel lekker dineren en alles gereedmaken voor vertrek.

Morgen gaan we naar Kaap de goede hoop en Boulders Beach waar de kolonie van de Afrikaanse Pinguïns leven.

Dus overmorgen maak ik de laatste Blog alweer, wat is de tijd gevlogen zeg.