Zuid-Afrika, Dag 3

5 juni 2019 - Witrivier, Zuid-Afrika

Vandaag om 7.00u ontbeten om zo vroeg mogelijk op weg te zijn voor wat een hele mooie dag moet worden.

Vandaag gaan we namelijk de Panorama Route rijden.

Een route die in totaal 1200 kilometer lang is maar wij doen alleen het mooiste deel van de route.

De route leid je langs de Blyde River Canyon oftewel Blijde rivier.

De eerste stop was bij de MacMac Falls.

Dat is de hoogste waterval van de Drakensbergen en is zo'n 65 meter hoog.

Doordat het het droogte seizoen is was hij niet zo krachtig en breed.

Daarna helemaal doorgereden naar de bovenste bezienswaardigheid the Three Rondavels.

Dat zijn drie rotsen in de vorm van een Rondavel dat zijn traditionele ronde leemhuisjes.

Daarna door naar Bourke's Luck Potholes.

Boerke's Luck Potholes zijn rotsformaties die eeuwen geleden door erosie zijn gevormd.

Dit was achteraf ook de mooiste Attractie van de route.

Daarna door gereden voor de lunch.

Dankzij een tip van onze hotel eigenaresse zijn wij richting Bos kombuis gereden.

We sloegen de weg af en kwamen meteen op een onverharde weg uit ongeprepareerd.

Gelukkig hadden we een 4X4 gehuurd dus dat was geen probleem.

Eenmaal daar aangekomen kwamen we bij een rivierbedding met een rieten overkapping aan.

Toen we uitstapten roken we de Braai al.

Toen we richting het water liepen kwamen we in een hele gezellige setting aan.

Er stond een Barbecue (Braai) waar ze van allerlei lekkers op aan het bakken waren.

Het eten was echt ongelooflijk lekker en voor omgerekend 10 euro hadden we ruim voldoende gegeten en gedronken.

Daarna door met de route want we moesten nog een eind rijden.

De volgende stop was God's Window.

Een schitterend uitzicht over de Vallei van de Blyde River Canyon.

Toen we daar onze ogen weer uit hadden gekeken zat onze route er weer op.

Toen zijn we weer terug naar Graskop gereden waar we de auto weer hebben laten aftanken.

Onze hotel eigenaresse zei dat als we de route af wilden maken we rond half 5 in Graskop weg moesten rijden.

Het was inmiddels 4 uur dus we besloten de route af te rijden die zij uitgestippeld had en we vervolgde de weg naar Hazyview op de rand van het Kruger Park.

Toen we in Hazyview waren had de eigenaresse gezegd dat we de snelweg terug moesten pakken omdat de andere route nogal slecht begaanbaar was.

Maar omdat we toch een beetje eigenwijs zijn hebben we toch de andere route gereden.

Die route bracht ons door Nkambeni, de sloppewijk van Hazyview.

Dan zie je pas hoe groot de verschillen zijn en dat er eigenlijk nog steeds slavernij heerst tussen de blanken en donkere inwoners.

Toen we de stad weer achter ons lieten kregen we nog even 20 kilometer bergweg.

Het was gewoon verhard en goed begaanbaar, wel een paar diepe kuilen in de weg maar voor de rest erg goed.

Uiteindelijk waren we echt net voor het donker op het Hotel waar we zo meteen heerlijk Afrikaans gaan eten samen met nog 2 nederlander.

1. Jeanne:
    5 juni 2019
    Mooie foto,s pas wel goed op.