Zuid-Afrika, Dag 23

28 juni 2019 - Gilze, Nederland

Vandaag hebben we rustig alles ingepakt en zijn we opweg gegaan naar Kaap de Goede hoop.

Een mooi uitzichtpunt en ook het punt waar de warme Indische Oceaan en de koude Atlantische Oceaan bij elkaar komen.

Maar voordat we naar de kaap gingen eerst een bezoek gebracht aan Boulders Beach.

Een zandstrand vol met Afrikaanse Pinguïns, met onze Wildpas konden we zo naar binnen en het was nog niet druk.

Het was ook broed seizoen dus er waren al veel kleine pinguïns geboren en rond aan het lopen.

Daarna weer in de auto en door naar de Kaap, hoe dichter we bij het uitzichtpunt kwamen hoe meer Bavianen we tegenkwamen.

Eenmaal bij het punt krioelde het van de Bavianen en parkwachters die ze met stokken probeerde weg te houden van de toeristen.

Eerst even geluncht en toen hebben we een wandeling gemaakt naar de vuurtoren dat ook het zuidelijkste punt was van Afrika.

Het waaide ontzettend hard die dag en op de punt waaide je letterlijk alle kanten op.

Na wat foto's zijn we weer teruggelopen naar de auto en zijn we weer opweg gegaan naar het vliegveld.

Wel via een van de mooiste routes van Zuid-Afrika 'De Chapman's Peak drive'.

Dit stukje weg brengt je van het plaatsje Noordhoek over een smal berg weggetje naar Kaapstad.

Met verschillende uitkijk punten en verschrikkelijk mooie afgronden.

Uiteraard wel tegen betaling natuurlijk want niks is gratis hier.

Toen we eenmaal in Kaapstad aankwamen was het tijd om richting het vliegveld te gaan.

Daar de auto ingeleverd en gedineerd voordat richting het vliegtuig gingen.

Uiteraard ook nog twee beeldjes gekocht als aandenken aan deze fantastische reis.

Want wat hebben wij het naar onze zin gehad op deze reis en wat gaan wij met tegenzin weer weg hier.

De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, maar helaas zijn de verschillen heel groot.

Aan de ene kant van het hek zit je in een villawijk waar niks te gek is en aan de andere kant houten hutjes en en hebben de mensen nog geen geld om eten te kopen.

Maar het zijn juist die mensen die de reis zo mooi hebben gemaakt want ze zijn zo aardig.

En Zuid-Afrika onveilig, ABSOLUUT NIET.

Het is echt niet gevaarlijker als Nederland alleen als ze iets voor jou kunnen en mogen doen dan verwachten ze daar iets voor teug.

Al is het maar iets kleins als 5 rand (0,35 euro) of een pakje koekjes of eten.

Want ze helpen je maar om 1 reden en dat is dat ze hun gezin kunnen onderhouden en eten of kleren kunnen kopen.

De natuur is ook geweldig iedere dag hadden we weer een ander landschap.

Van de drukke steden als Johannesburg en Kaapstad tot de mooie rustige dorpjes waar iedereen elkaar helpt en echt een ons kent ons mentaliteit heerst.

De machtige Drakensbergen hoog boven alles uit tot de eindeloze vlaktes van de Noord-Kaap.

De mooie Nationale parken, waar wij Addo het mooiste vonden qua natuur maar er toch niks boven de diversiteit van het machtige Kruger gaat, met zijn vele diverse natuurstijlen waar van allerlei dieren in schuil gaan.

En dan tot slot het eten, wij zijn kritische eters dus voordat we op reis gingen hebben we ons daar wel druk om gemaakt.

Maar wat is het eten hier goed en lekker.

We hebben veel Zuid-Afrikaanse gerechten geproefd en op 1 of 2 na vonden we ze allemaal lekker.

Veel wild op en al het vlees van de Braai wat zowisow super lekker is.

Het enige minpunt vanuit ons is toch wel de vele afstanden die je aflegd.

295 kilomter gemiddeld per dag is best veel dus van ons had er wel een keer een rust dag tussen mogen zitten om weer even op te laden.

Al met al is het een super reis geweest en gingen we met tegenzin naar huis.