Zuid-Afrika, Dag 10

12 juni 2019 - Indlovu DC, Zuid-Afrika

De dag begon weer vroeg vandaag, want er stond een pittige dag op het programma.

Vandaag gaan we de Sani Pass rijden op aanraden van de hoteleigenaren.

Dat is een bergpas die gebruikt werd als handelsroute en om arbeiders van Lesotho naar Zuid-Afrika te brengen.

En het mooie aan de pas is het is 4X4 only, dat belooft weer wat vandaag.

Dus om 8 uur vlug gaan rijden ander redden we het niet voor het donker.

Na een goede 2 uur rijden over onverharde wegen en door verschillende dorpjes kwamen we aan bij de pas.

Een rit van ruim 50 kilometer stond ons te wachten.

Na 14 kilomter kwamen we aan bij de grenspost van Zuid-Afrika.

Daar werd aandachtig naar de auto gekeken of we de pas wel mochten doen en we kregen weer een stempel omdat we Zuid-Afrika weer verlieten.

Na iedere bocht hadden we wel weer een andere mooie panorama dat op ons stond te wachten.

Na 2 uur waren we boven en kwamen we bij de grenspost van Lesotho aan.

Daar kregen we weer een stempel en moesten we 40 rand betalen voor de auto en toen konden we naar de top.

Daar is de hoogste pub van Afrika gevestigd, op 2874 meter boven zeeniveau.

Daar hebben we lekker Afrikaans geluncht en toen was het tijd om weer naar beneden te rijden.

Naar beneden ging een stuk sneller want we stonden in een kleine anderhalf uur weer beneden.

Daarna hebben we weer een scenic route terug naar het hotel gepakt.

Nu gaan we lekker eten en de dag afsluiten met de eigenaren.