Dag 13, Ucluelet

12 juni 2018 - Ucluelet, Canada

We hadden de wekker op 8.00u staan voor de wandeling.

Maar ik had zo slecht geslapen vannacht, omdat er in heel het huisje nog geen gordijn hangt.

En je vanuit de slaapkamer zo naar buiten kunt kijken, ik heel veel last had van het licht.

Maarja je moet er wat voor over hebben, want wat is dat lekker wakker worden met zo'n uitzicht op zee.

Toen we naar buiten keken zagen we dat het licht regende dus de wekker 2 uur later gezet voor de Walvis tocht en meteen weer gaan slapen.

Na heerlijk uitgeslapen te hebben, lekker ontbeten en op naar de haven.

Daar waren we mooi op tijd, maar de Zodiac boot waar we mee voeren was een half uur later.

Een Zodiac is eigenlijk een hele snelle rubberen boot met buitenboord motoren.

Doordat hij best klein is kunnen er 12 volwassenen op maar daardoor kunnen ze zich wel snel verplaatsen.

We hadden 2 aardige vrouwelijke gidsen en 1 daarvan deed in de winter expedities naar Antarctica om het gedrag van de walvissen te bestuderen.

Dus ze wist echt alles te vertellen over de verschillende soorten enzo.

Om half 1 gingen we omkleden en kregen we een drijfpak aan met daarover een lange regenjas tegen de regen.

En om 1 uur voeren we weg de haven uit.

En werd er verteld dat wij de laatste groep waren en de ene gids nog in de leer was dus of het erg was dat we langer weg zouden blijven.

Nou natuurlijk niet dus daar gingen we.

Dat duurde langer dan normaal want we waren nog geen 100 meter van de kade af en er werd al druk gewezen door de gidsen naar 5 jonge zeearenden die daar in de boom zaten te niksen.

En 50 meter verder kwamen er ineens een paar zeeleeuwen langs onze boot zwemmen.

Ook zat er nog een jonge zeearend op de steiger, dus ze voeren er rustig naartoe.

Toen Jet ineens iets zag ritselen langs de kant van het water.

Het was een hertje die langs de oever liep.

Daar langs zagen we het gras bewegen en kwamen er 2 jonge Bambie's bij moeders drinken.

De trip was het nu al waart en toen moesten we de haven nog verlaten.

Daarna uitgevaren naar open zee.

Al snel werd er door een vissersboot gemeld dat ze een grote vin uit het water zagen komen maar ze niet wisten wat voor soort het was.

Dus wij erop af en plots spoot daar water omhoog en zagen we een stukje van de rug.

En onze gids wist al meteen te zeggen dat het een volwassen Bultrug walvis was.

En dat we die een poosje gingen volgen omdat de bultrug maar 5 tot 10 minuten z'n adem in kan houden.

En inderdaad na een paar minuten kwam hij weer boven met een flink stuk van z'n rug en de gids schreeuwde: maak je klaar want daar komt de staart!!

En inderdaad een flinke staart kwam het water uit.

Hij heeft het daarna nog een paar keer gedaan maar het is best lastig om met golfslag op zo'n klein bootje foto's te maken.

We hebben wel een paar foto's maar niet echt duidelijk.

Maar onze herinneringen die hebben we zeker.

Daarna gingen we nog verder de zee op naar een plek waar het snel ondieper werd en daardoor ook veel vissen zaten.

We waren net aangekomen en daar zwom al een school dolfijnen voorbij.

Daarna zagen we op 50 meter van de boot diezelfde Bultrug helemaal uit het water springen maar helaas iedereen was te laat met het foto toestel.

Na 2 uur varen en verschillende walvissen en dolfijnen gezien te hebben, kregen we nog een scenic tour, zodat ze nog het een en ander kon uitleggen aan die andere gids.

Na ruim 2 en half uur op zee gingen we weer terug naar de haven van Ucluelet, waar we getrakteerd werden op Koffie en warme Chocomel.

Daarna weer lekker terug naar ons paradijsje waar we nu nog lekker bij de openhaard zitten na te genieten van de mooie dag die we gehad hebben.

1. Tibor:
    13 juni 2018
    Klinkt als een gave dag! Mooie ervaring op zo'n bootje met die grote beesten zo dichtbij of niet?
  2. Marian:
    13 juni 2018
    Wauw dat was echt leuk die dag.
  3. Jet:
    Dat was het ook zeker!!
    Nu uitkijken naar onze orka's morgen middag!!!
  4. R. Van Gijsel:
    13 juni 2018
    Jazeker, het was echt vet😁