Zuid-Afrika Dag 2

4 juni 2019 - Witrivier, Zuid-Afrika

Vanochtend om 6 uur de wekker voor de eerste dag in Zuid-Afrika.

Snel ontbeten om onze huurauto op te halen.

Rond half 8 reden we het vliegveld af opweg naar Witrivier.

Een reis van een kleine 400 kilometer wat voornamelijk snelweg bleek te zijn.

Opzich wel even wennen aan het links rijden en dat het stuur rechts zit, maar de Automaat in onze Nissan X-Trail maakt het al wat eenvoudiger.

Na een kleine 5 uur kwamen we in de buurt van Witrivier en onze eerste kleine excursie de Sudwala Caves.

Een vriendelijke zuid-afrikaanse blanke zat achter de balie en probeerde ons in haar gebrekkig nederlands te helpen.

Ze was heel behulpzaam en gaf ons een kaartje voor de politie in Zuid-Afrika.

Ze zei dat de politie in dit land heel corrupt is richting de toerist en dat als ik dat kaartje liet zien ze je snel door lieten rijden.

We hadden al wel opgemerkt dat ze veel aan het lazeren waren langs de wegen en dat er ook altijd wel auto's werden staande gehouden.

Maar weer even terug naar de excursie, de grotten waren de grootste kalksteen grotten van het zuidelijk halfrond, die de inwoners van Swaziland in de jaren 1800 gebruikt hebben om in te schuilen voor de oorlog.

Na een uur door de grotten gelopen te hebben gingen we weer opweg naar het hotel.

Toen we net de weg op wilden draaien zagen we onze eerste dieren van onze tocht.

Langs de weg zagen we 4 Bavianen rond rennen en springen, dus ik snel de auto uit om ze te fotograferen.

Daarna de reis vervolgd tot we staande werden gehouden door de politie.

De agent vond dat ik niet had gestopt bij een stopbord en dat ik daar dus een boete van 2000 rand, of terwijl een goede 120 euro voor moest betalen.

En dat ik dat ter plekke moest betalen omdat ik een buitenlander was.

Ik heb hem vriendelijk vertelt dat ik helemaal niks betaal omdat ik gestopt was en liet hem het kaartje zien.

Toen werd hij kwaad en liep snel weg, PFFFF dat brengen we er weer goed af.

Misschien de volgende keer maar een paar tellen blijven staan voordat ik weer optrek.

Toen maar weer extra voorzichtig naar het hotel gereden.

Eenmaal aangekomen bij het hotel keken we onze ogen uit.

Een super mooi klein Guesthouse met maar 8 kamers.

En een waanzinnig lekkere tuin om in te zitten.

Toen we onze spullen in de kamer hadden gelegd zijn we lekker onderuit in de stoelen gaan zitten om te genieten van de zonsondergang.

Want jawel het word hier om kwart voor 5 donker en om kwart over 5 is het gewoon donker.

We kwamen in het hotel nog een ouder stel nederlanders tegen waar we gezellig mee gebuurt hebben en de dag mee af hebben gesloten.

Al met al een bijzondere eerste dag in Zuid-Afrika.

1. Mibet Tholen:
    4 juni 2019
    Die bavianen zul je nog veel tegenkomen. Rotbeesten! Fijne agent zeg.
  2. Jeanne. en ad:
    4 juni 2019
    Mooi verslag, alleen pas maar op voor die agenten.
    Het is toch te zot op de eerste dag al.
  3. R. Van Gijsel:
    5 juni 2019
    Ja die Bavianen zijn er zat vandaag ook weer genoeg van die beesten gezien.

Ja die Agenten lijken wel voornamelijk op de snelwegen te staan want we zijn er vandaag geen tegen gekomen.
    Maar we passen op